PPK w administracji publicznej – najważniejsze informacje

PPK w administracji publicznej

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), administracja publiczna jest jednym z sektorów przodujących pod względem ilości zatrudnionych osób. W 2018 roku liczyła sobie ponad 428 tysięcy pracowników; to niemal pół miliona. Wszystkie te osoby od początku 2021 roku będą miały możliwość przystąpienia do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), rozpoczynając długoterminowe oszczędzanie. Wyjaśniamy, jak będzie przebiegał proces wdrożenia PPK w administracji publicznej.

PPK w administracji publicznej – najważniejsze terminy

Szeroko pojęta administracja publiczna odnosi się do administracji samorządowej (gminnej, powiatowej i wojewódzkiej), rządowej centralnej (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie i centralne organy administracji rządowej) i rządowej terenowej (urząd wojewódzki i zespolona administracja rządowa: inspekcje, straże, agencje). Nic więc dziwnego, że to jeden z sektorów zatrudniających największą ilość pracowników – jak wspomnieliśmy we wstępie. To wszyscy pracownicy publicznej służby zdrowia, publicznych uczelni, szkół i przedszkoli, organy kontroli państwowej, jednostki samorządowe i wiele innych instytucji.

Ze względu na publiczny charakter wszystkich tych jednostek, terminy wdrożenia PPK w administracji publicznej określa ostatni, IV etap. Jest on dedykowany między innymi właśnie sektorowi finansów publicznych. O jakich datach należy więc pamiętać?

To terminy, które przez pewien czas pozostawały pod znakiem zapytania. Związane z nimi wątpliwości obudziły prace parlamentarne prowadzone nad Tarczą Antykryzysową 4.0; jedną z nich było wniesienie przez Senat poprawki mającej przenieść wdrożenie PPK w sektorze publicznym, a więc i administracji publicznej, na początek 2022 roku. Została ona jednak odrzucona przez Sejm większością głosów, tym samym powyższe terminy pozostają aktualne. Dla zarządzających instytucjami należącymi do administracji publicznej oznacza to oczywiście konieczność rozpoczęcia przygotowań do wprowadzenia planów – czasu jest coraz mniej.

Wyzwania związane z uruchomieniem PPK w administracji publicznej

Liczebność grupy zatrudnionych należących do administracji publicznej jest jednym z najważniejszych powodów, dla których warto zainteresować się wdrożeniem PPK jak najszybciej. Im więcej jednostek zacznie integrację systemów w tym samym czasie, tym większe prawdopodobieństwo, że będą one przeciążone a linie konsultantów mających służyć pomocą – stale zajęte. Niemal pół miliona pracowników przekłada się na ogrom instytucji!

Sprawne wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych w administracji publicznej wymaga więc odpowiedniego zaplanowania całego procesu. Z całą pewnością ogromną korzyścią będzie rozpoczęcie go już dziś – i to nie tylko ze względu na liczebność grupy, ale także ilość zadań koniecznych do podjęcia. Uruchomienie planów wiąże się z obowiązkiem przeszkolenia wszystkich osób zatrudnionych, w tym nabycia specjalistycznej wiedzy przez dyrektorów placówek i księgowe. Ci pierwsi muszą dokładnie zapoznać się z zasadami działania planów i przeprowadzić komunikację wśród wszystkich pracowników, a księgowe – zaktualizować nie tylko swoją wiedzę, ale także użytkowane programy płacowe. Ogrom pracy przekłada się oczywiście na wydajność wykonywania codziennych, standardowych zadań i prawdopodobieństwo licznych nadgodzin.

Sprawne wprowadzenie PPK w jednostkach administracji publicznej

Przygotowując się do uruchomienia PPK w administracji publicznej, warto skorzystać z pomocy instytucji specjalizującej się we wdrażaniu systemu – PPK Pocztylion. Jesteśmy firmą, która od ponad 20 lat zajmuje się zarządzaniem funduszami emerytalnymi i długoterminowym inwestowaniem środków na polskim oraz zagranicznym rynku kapitałowym. Dzięki temu doskonale wiemy, jak w sposób sprawny i skuteczny przygotować się do PPK, a tą wiedzą z przyjemnością podzielimy się z Twoją placówką. Co możemy dla Ciebie zrobić?

  • Przekażemy księgowym wszystkie informacje konieczne do obsługi PPK w jednostce i wspomożemy ich w integracji programów z systemem Nasze PPK,
  • skompletujemy niezbędną dokumentację i formularze,
  • przeprowadzimy proste w odbiorze szkolenia dla wszystkich zatrudnionych; zarówno księgowych, jak i dyrektorów, wójtów, burmistrzów, informatyków, wykładowców czy pracowników niższego szczebla,
  • udostępnimy intuicyjne kalkulatory i prezentacje przekazujące informacje w przystępny sposób,
  • zapewnimy darmowy dostęp do porad prawnych i pomocy technicznej,
  • przydzielimy Twojej jednostce indywidualnego opiekuna, który zajmie się nią również po okresie wdrożenia,
  • dopilnujemy terminowego podpisania umów,

a cały proces uruchamiania PPK w administracji publicznej będziemy w stanie zakończyć w dwa dni, bez zaburzania jej codziennej pracy. Zapoznaj się dokładnie z ofertą PPK Pocztylion i sprawdź sam, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić!