Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), administracja publiczna jest jednym z sektorów przodujących pod względem ilości zatrudnionych osób. W 2018 roku liczyła sobie ponad 428 tysięcy pracowników; to niemal pół miliona. Wszystkie te osoby od początku 2021 roku miały możliwość przystąpienia do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), rozpoczynając długoterminowe oszczędzanie.
PPK w administracji publicznej – najważniejsze terminy
Szeroko pojęta administracja publiczna odnosi się do administracji samorządowej (gminnej, powiatowej i wojewódzkiej), rządowej centralnej (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie i centralne organy administracji rządowej) i rządowej terenowej (urząd wojewódzki i zespolona administracja rządowa: inspekcje, straże, agencje). Nic więc dziwnego, że to jeden z sektorów zatrudniających największą ilość pracowników – jak wspomnieliśmy we wstępie. To wszyscy pracownicy publicznej służby zdrowia, publicznych uczelni, szkół i przedszkoli, organy kontroli państwowej, jednostki samorządowe i wiele innych instytucji.
Ze względu na publiczny charakter wszystkich tych jednostek, terminy wdrożenia PPK w administracji publicznej określał ostatni, IV etap. Był on dedykowany między innymi właśnie sektorowi finansów publicznych.
Jakie terminy określały daty wdrożenia PPK w tym sektorze?
- 1 stycznia 2021 – uruchomienie PPK dla sektora finansów publicznych,
- 26 marca 2021 – krańcowy termin podpisania umowy o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową,
- 10 kwietnia 2021 – krańcowy termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową.
Wyzwania związane z uruchomieniem PPK w administracji publicznej
Liczebność grupy zatrudnionych należących do administracji publicznej jest jednym z ważniejszych powodów, dla których wdrożenie PPK powinno być przeprowadzone sprawnie i wcześniej zaplanowane.
Wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych w administracji publicznej wymagało więc odpowiedniego zaplanowania całego procesu. Uruchomienie planów wiązało się z obowiązkiem przeszkolenia wszystkich osób zatrudnionych, w tym nabycia specjalistycznej wiedzy przez dyrektorów placówek i księgowe. Ci pierwsi mieli za zadanie odpowiednio wcześnie zapoznać się z zasadami działania planów i przeprowadzić komunikację wśród wszystkich pracowników, a księgowe – zaktualizować nie tylko swoją wiedzę, ale także użytkowane programy płacowe. Taka dodatkowa praca zawsze ma wpływ na wydajność wykonywania codziennych, standardowych zadań i prawdopodobieństwo nadgodzin.
Sprawne wprowadzenie PPK w jednostkach administracji publicznej
Uruchamiając PPK w administracji publicznej, warto skorzystać z doświadczenia i pomocy instytucji wybranej jako Partnera PPK.
Doświadczenie Pocztylion-Arka PTE to ponad 20 lat zarządzania funduszami emerytalnymi i długoterminowym inwestowaniem środków na polskim oraz zagranicznym rynku kapitałowym.
Wiemy jak w sposób sprawny i skuteczny przygotować się do wdrożenia PPK pomagając między innymi poprzez:
- Przekazanie księgowym wszystkich informacje koniecznych do obsługi PPK w jednostce i wspomożemy ich w integracji programów z systemem Nasze PPK,
- skompletowanie niezbędnej dokumentacji i formularzy,
- przeprowadzając proste w odbiorze szkolenia dla wszystkich zatrudnionych; zarówno księgowych, jak i dyrektorów, wójtów, burmistrzów, informatyków, wykładowców czy pracowników niższego szczebla,
- udostępniając intuicyjne kalkulatory i prezentacje przekazujące informacje w przystępny sposób,
- zapewniając darmowy dostęp do porad prawnych i pomocy technicznej,
- przydzielając jednostce indywidualnego opiekuna, który koordynuje PPK również po okresie wdrożenia,
- pilnując terminowego podpisania umów,
Zapoznaj się dokładnie z ofertą PPK Pocztylion i sprawdź w czym możemy pomóc Twojej jednostce!