PPK w jednostkach sektora finansów publicznych

PPK w jednostkach sektora finansów publicznych

Wprowadzanie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) zostało podzielone na cztery główne etapy. Pierwsze trzy dotyczyły firm o różnym stanie zatrudnienia, a ostatni, IV etap, dotyczy „innych podmiotów zatrudniających” oraz jednostek sektora finansów publicznych.

PPK w sektorze publicznym – termin wdrożenia

Pierwsze informacje dotyczące wdrażania PPK w sektorze publicznym wskazywały rozpoczęcie procesu na początek 2021 roku. Jednak dyskusje i prace rządu związane z tak zwaną Tarczą Antykryzysową 4.0 na pewien czas postawiły ten termin pod znakiem zapytania. W trakcie jednego z posiedzeń Senatu dotyczących Tarczy Antykryzysowej 4.0 wniesiono poprawkę mającą przenieść go na początek 2022 roku.

Zmiana ta nie została jednak uchwalona – została odrzucona przez Sejm. Tym samym rozpoczęcie wdrażania PPK w jednostkach sektora finansów publicznych odbyło się zgodnie z pierwotnym planem, czyli w styczniu 2021 roku. Instytucje wchodzących w skład tegoż sektora miały czas do 26 marca 2021 r. na podpisanie umowy o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową, a do 10 kwietnia 2021 r. termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK , czyli zgłoszenie pracowników do programu.

Wyżej wymienione terminy dotyczyły wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, bez względu na stan zatrudnienia. Co więcej, ich zachowanie dosyć istotne, ponieważ zostały wskazane ustawowo (art. 137 ustawy o PPK, art. 9 ustawy o finansach publicznych), a ich przekroczenie wiąże się z konsekwencjami. Nieterminowe zawarcie umowy o zarządzanie PPK może oznaczać grzywnę w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń danego podmiotu z roku poprzedzającego, z kolei brak terminowego zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu zatrudnionego jest karane grzywną od 1 tysiąca do 1 miliona złotych.

 

Sprawne wprowadzenie PPK w jednostkach sektora finansów publicznych

Wdrożenie PPK w sektorze publicznym wygląda podobnie dla każdej jednostki, bez względu na charakter jej działalności czy liczbę osób zatrudnionych. Wymaga podjęcia identycznych, pochłaniających dużą ilość czasu zadań. Wprowadzanie systemu nie musi jednak wiązać się z licznymi nadgodzinami księgowych, zaburzeniem standardowego rytmu pracy ze względu na konieczność przeszkolenia wszystkich pracowników czy nieustannymi problemami technicznymi związanymi z integracją programów kadrowych z systemem Nasze PPK. Aby znacznie przyspieszyć i ułatwić sobie proces przygotowania organizacji i uruchomienia PPK w jednostce sektora finansów publicznych, możesz skorzystać ze wsparcia oferowanego przez Pocztylion-Arka PTE.
Nasze 20- letnie doświadczenie w zarządzaniu funduszami emerytalnymi oraz długoterminowym inwestowaniu środków – nie tylko na polskim rynku kapitałowym, ale także zagranicznym, dostarczyło nam wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, którymi chcemy się podzielić z naszymi klientami , aby wprowadzenie PPK przebiegło sprawnie i bezproblemowo.
Jak wspieramy pracodawców?

  • Weryfikujemy stopień przygotowania jednostki do wdrożenia PPK i wykonujemy sprawny, a przy tym dokładny plan działania, który nie zaburzy jej codziennego rytmu pracy,
  • szkolimy wszystkich pracowników: dbamy o aktualizację wiedzy o obsłudze PPK u Księgowych, dział IT w integracji i obsłudze systemów oraz w sposób jasny i przystępny informujemy pozostałych zatrudnionych o zasadach przystąpienia do planów,
  • udostępniamy czytelne broszury, proste w obsłudze i przystępne prezentacje o PPK,
  • zapewniamy asystę Indywidualnego Opiekuna, także po zakończonym wdrożeniu,
  • gromadzimy wymaganą dokumentację oraz formularze,
  • służymy pracownikom darmowym wsparciem technicznym oraz prawnym,
  • pilnujemy terminów,

Cały proces wprowadzania PPK w sektorze publicznym zajmuje nie więcej niż dwa dni! Z nami nie musisz obawiać się o to, że wdrożenie będzie wiązało się z licznymi nadgodzinami, a wiedza zespołu okaże się niewystarczająca do właściwego prowadzenia planów.